آموزش بازی هانابی (hanabi)

توضیح و داستان بازی

هانابی یک کلمه ژاپنی به معنای آتش بازی است. یک بازی همکاری مشترک است که در آن بازیکنان تلاش می کنند یک نمایش آتش بازی کامل را با قرار دادن کارت های هر  رنگ آتش بازی به صورت صعودی روی هم به انجام برسانند. 

این بازی که طراحی Antoine Bauza است و در سال ۲۰۱۰ عرضه شده، هر بازیکن کارت های دست دیگر بازیکنان را می بیند ولی از کارت های دست خودش خبر ندارد. باید با اطلاعاتی که از دیگر بازیکنان در مورد کارت های خود دریافت می کند، تشخیص دهد که کدام کارت قابل بازی است و کدام قابل بازی نیست.

بازیکنان در نوع اطلاعاتی که به هم می رسانند و مجموع تعداد اطلاعاتی که می توانند منتقل کنند محدودیت دارند و مسلما نمی توانند به راحتی و بدون محدودیت با هم ارتباط برقرار کنند. این بازی در سال ۲۰۱۳ توانست جایزه ویژه Spiel را به مناسبت بهترین بردگیم سال کسب کند.

در این نوشتار قصد داریم به آموزش بازی hanabi (هانابی) بپردازیم.

راهنمای فارسی هانابی

نحوه ی بازی

۵۰ کارت بازی هانابی از ۵ رنگ سفید، زرد، سبز، آبی و قرمز (هر رنگ ۱۰ کارت) تشکیل شده است. که در هر رنگ ۳ کارت با شماره ۱، دو کارت با شماره ۲، دو کارت با شماره ۳، دو کارت با شماره ۴ و در نهایت یک کارت با شماره ۵ وجود دارد. هدف این است که از هر رنگ ۵ کارت از شماره ۱ تا ۵ به ترتیب بازی شوند. 

بازی مانند بازی مایند (ذهن) نیست که شما بخواهید با ذهن خوانی دیگران بازی درست را تشخیص دهید. بلکه باید با رساندن اطلاعات مناسب در زمان صحیح به یکدیگر کمک کنید تا کارت های صحیح بازی شوند. در ابتدای بازی ۸ توکن اطلاعات و ۳ توکن فیوز در دسترس است. با رساندن هر اطلاعات به بازیکن دیگر یک توکن اطلاعات از دست می رود و با هر بازی اشتباه یک توکن فیوز می سوزد. 

انواع حرکت در هانابی

هر بازیکن در نوبت خود یکی از سه حرکت زیر را انتخاب می کند:

  • دادن اطلاعات: 

بازیکن به کارت های هم شماره یا همرنگ در دست بازیکن دیگر اشاره کرده و عدد یا رنگ این کارت ها را اعلام می کند. (مثلا این یک عدد کارت قرمز است، یا این سه کارت عدد ۲ را دارند). اطلاعات داده شده باید کامل و صحیح باشد. اطلاعات صفر نیز معمولا مجاز است (مثلا به یک بازیکن اعلام شود که هیچ کدام از کارت ها ۱ نیستند). هر اطلاعاتی یک توکن اطلاعات هزینه دارد. زمانی که هیچ توکن اطلاعاتی موجود نباشد بازیکن نمی تواند عمل دادن اطلاعات را انتخاب کند.

  • سوزاندن یک کارت: 

بازیکن انتخاب می کند که یکی از کارت های دست خود را از بازی خارج کند. آن کارت به دسته کارت های سوخته منتقل می شود. سپس یک کارت جدید از دسته کارت ها می کشد و به دست خود اضافه می کند. کارت های سوخته از بازی خارج می شوند. و دیگر قابل بازگشت به بازی نیستند. پاداش سوزاندن یک کارت، بازگشت یکی از توکن های اطلاعات استفاده شده به بازی است. زمانی که همه ۸ توکن اطلاعات در دسترس باشند بازیکن نمی تواند عمل سوزاندن کارت را انتخاب کند.

  • بازی کردن یک کارت: 

بازیکن یک کارت را از دست خود انتخاب می کند. تلاش می کند آن کارت را به دسته کارت های بازی شده در وسط میز اضافه کند. اگر کارت بازی شده عدد ۱ از رنگی باشد که هنوز هیچ کارتی از آن رنگ بازی نشده است؛ یا یک شماره بزرگتر از آخرین کارتی باشد که از آن رنگ قبلا بازی شده است، بازی کردن موفق بوده است. این کارت دسته رنگ خود را تشکیل داده و یا در دسته از قبل تشکیل شده روی کارت بازی شده قبلی قرار می گیرد. 

در غیر این صورت، بازی کردن ناموفق بوده است. پس کارت بازی شده باید به دسته کارت های سوخته منتقل شود. یکی از توکن های فیوز می سوزد و از بازی خارج می شود. در هر صورت بازیکن یک کارت دیگر از دسته کارت ها به دست خود اضافه می کند. اگر کارت بازی شده صحیح پنجمین عدد از یک رنگ باشد، یکی از توکن های اطلاعات به بازی بر می گردد.

آموزش بازی hanabi

پایان بازی

در صورت مصرف هر سه توکن فیوز، بازی بلافاصله با شکست بازیکنان به پایان می رسد. اگر هر ۵ کارت شماره ۵ به درستی بازی شوند، بازی بلافاصله به پیروزی همه بازیکنان منجر می شود. در غیر این صورت بازی تا زمانی که دسته کارت ها به پایان برسد ادامه می یابد. سپس هر بازیکن یک نوبت دیگر بازی کرده و بازی تمام می شود. مجموع بزرگترین کارت بازی شده در هر رنگ امتیاز بازیکنان از آن بازی می شود. ماکزیمم امتیاز می تواند برابر ۲۵ برای یک پیروزی کامل باشد.

مشخص است که اگر کارت ۵ از هر رنگ را بسوزانید دیگر نمی توانید آن رنگ را تکمیل کرده و به امتیاز ۲۵ برسید. این مورد در صورت سوزاندن دو کارت همرنگ از اعداد ۲ یا ۳ یا ۴ و یا سه کارت همرنگ با عدد ۱ نیز اتفاق می افتد.

آموزش بازی hanabi (هانابی) اینجا به پایان می رسد. در ادامه به بیان انواع دیگر بازی، قرارداد ها و استراتژی ها می پردازیم.

انواع دیگر

بازی در ورژن هایی می تواند سخت تر شود:

  1. اضافه شدن رنگ ششم به نام رنگین کمان که مثل سایر رنگ ها از ده کارت تشکیل شده و امتیاز نهایی را تا ۳۰ میرساند.
  2. رنگ ششم (رنگین کمان) فقط از ۵ کارت (از هر عدد ۱ کارت) تشکیل بشود.
  3. رنگ ششم ده کارت و به عنوان چند رنگ باشد. یعنی رنگ مجزایی به حساب نمی آید. در مواقعی که بازیکنی بخواهد کارت های رنگی دست بازیکن دیگر را مشخص کند، رنگ ششم نیز همرنگ با همه کارت ها به حساب می آید.
  4. رنگ هفتم با نام رنگ سیاه وارد می شود ولی امتیاز نهایی همچنان ۳۰ می ماند. (به جای امتیاز ۰ از ۵- شروع می شود.) رنگ سیاه هیچ گاه شامل راهنمایی های رنگی نمی شود. فقط با عدد می توان آن را مشخص کرد.
آموزش بازی هانابی

استراتژی های بازی هانابی:

توصیه می شود قبل از خواندن این بخش حتما چند بار هانابی را بازی کنید تا کاملا با قوانین اولیه آشنا شوید. چنانچه به تازگی آموزش بازی hanabi را خوانده اید، لطفا ابتدا چندین بار، بازی کنید و سپس این گفتار را بخوانید.

در بازی هانابی استراتژی هایی به عنوان قرارداد توسط همه بازیکنان رعایت می شود که باعث استراتژیک تر و جذاب تر شدن این بازی می گردد. این استراتژی ها قوانین بازی نیستند. پس مجبور به رعایت آن ها نیستید. ولی رعایت کردن آن ها بازی را اصولی و جذابتر می کند.

  • همیشه اگر خواستید کارتی را از دست خود بسوزانید، سمت راست ترین کارت را بسوزانید. به این ترتیب سایر بازیکنان می توانند پیش بینی کنند که شما قصد سوزاندن کدام کارت را دارید! پس در صورت لزوم مانع شما می شوند. پس اگر کارتی در نوبت سوزاندن بازیکنان دیگر قرار ندارد نیازی ندارید که برای حفظ آن اطلاعات دهید.
  • کارت جدیدی که به دست خود اضافه می کنید همیشه به سمت چپ کارت های قبلی اضافه کنید. تا کارت جدید بلافاصله در نوبت سوزاندن قرار نگیرد.
  • تا وقتی مجبور نشده اید کارتی که در مورد آن اطلاعات دارید را نسوزانید. مثلا اگر قبلا به شما گفته شده که سمت راست ترین کارت شما عدد ۳ است، اگر قصد سوزاندن کارتی را دارید دومین کارت از سمت راست را بسوزانید.

دیگر قرارداد های بازی هانابی

  • اگر قصد دارید به بازیکنی بفهمانید که سمت راست ترین کارت خود را نسوزاند، آن کارت را با عدد آن مشخص کنید.
  • اگر کارتی که در نوبت سوزاندن قرار ندارد و توسط بازیکنان دیگر با اطلاعات عدد مشخص شد به این مفهوم است که این کارت در صورت امکان باید بازی شود. (مثلا اگر فقط ۱ سبز قبلا بازی شده بود و بازیکنی به شما گفت که کارت سوم در دست شما ۲ است، یعنی این کارت ۲ سبز است. پس می توانید آن را بازی کنید.)
  • اگر کارتی اطلاعات رنگ گرفت، به این منظور است که این کارت کوچکترین کارت قابل بازی از آن رنگ است. پس می توانید آن را بازی کنید.
  • اگر چند کارت برای بازی، همزمان اطلاعات بگیرند به این مفهوم است که سمت چپ ترین آن ها قابل بازی است.
  • در ابتدای بازی هر کارتی که در دست شما با عدد ۱ اطلاعات بگیرد قابل بازی است. پس سعی کنید ۱ های همرنگ را در دست بازیکنان مختلف مشخص نکنید. اگر به دلیل مجبور به این کار شدید در نظر بگیرید که هر بازیکنی که کارت ۱ در دستش مشخص شده باشد آن را بازی می کند. اگر آن کارت ۱ تکراری است حتما باید به وی اطلاع داده شود.

پس از آموزش بازی hanabi (هانابی) و بیان قرارداد ها، زمان بیان استراتژی های پیشرفته فرا رسیده است.

آموزش بازی hanabi

استراتژی های پیشرفته:

قبل از خواندن این بخش حتما چند بار با استراتژی های ابتدایی بازی کنید تا به آن ها عادت کنید. باز هم تاکید می شود لطفا بلافاصله پس از خواندن آموزش بازی hanabi (هانابی) به مطالعه ی این موارد نپردازید زیرا فقط شما را سردرگم می کند.

  • همیشه کارت های همه بازیکنان را زیر نظر داشته باشید. ولی فقط به بازیکن بعد از خود اطلاعات بدهید. مگر اینکه دلیل خاصی برای دادن اطلاعات به بازیکنان دیگر داشته باشید.
  • همیشه به یاد داشته باشید که بهترین حرکت سوزاندن کارت است نه دادن اطلاعات! (هرچه تعداد توکن اطلاعات بیشتری در اختیار داشته باشید بازی راحت تر است.) همواره تعداد توکن های اطلاعات را زیر نظر داشته باشید.
  • به دیگر بازیکنان اعتماد کنید. اگر بقیه تلاشی برای دادن اطلاعات به شما نمی کنند شاید دلیل آن این است که در کارت های شما کارت مهمی وجود ندارد. پس از سوزاندن کارت نترسید. اگر شما کارت مهمی را بسوزانید این اشتباه دیگر بازیکنان است نه اشتباه شما.
  • همیشه قبل از انتخاب حرکت، خود را به جای دیگر بازیکنان قرار دهید. حرکات آنها را پیش بینی کنید. فراموش نکنید که با توجه به اصل بهترین حرکت سوزاندن است، پیش فرض حرکت انتخابی دیگر بازیکنان سوزاندن کارت است نه دادن اطلاعات.
  • تا وقتی امکان پذیر باشد، اطلاعات رنگ بهتر از اطلاعات عدد است.
  • اگر مجبور شدید از سوزاندن فیوز نترسید. شما ۳ فیوز در اختیار دارید و با از دست دادن ۱ یا ۲ فیوز بازی را نمی بازید.

قانون ظرافت (finesse):

این روشی برای بازی کردن دو کارت با یک اطلاعات است. در بازی ۳ نفره فرض کنید کارت ۱ سبز قبلا بازی شده است. کارت ۳ سبز در دست بازیکن C است و بازیکن A به وی اعلام می کند که این کارت رنگ سبز دارد. در حالت عادی بازیکن C فرض می کند که این کارت باید کارت ۲ سبز و قابل بازی باشد. ولی بازیکن B متوجه می شود که اینچنین نیست. با توجه به اصل اعتماد به دیگر بازیکنان، بازیکن B متوجه می شود که این فاصله (یعنی عدد ۲ سبز) در دست خودش است. در حالت عادی این کارت جدیدترین کارت دستش است. (یعنی کارتی که در سمت چپ دست بازیکن B قرار گرفته است.) ولی اگر بازیکن B از قبل کارتی در دست خود داشته باشد که اطلاعات رنگ سبز یا عدد ۲ را داشته باشد، آن کارت نسبت به کارت سمت چپ اولویت دارد.

قانون ظرافت معکوس (reverse finess):

این نیز مشابه قانون قبل ولی به صورت معکوس است. در بازی ۳ نفره فرض کنید کارت ۱ سبز قبلا بازی شده است. بازیکن A یک کارت را در دست بازیکن B با رنگ سبز اطلاعات می دهد. در حالت عادی بازیکن B باید این کارت را با فرض ۲ سبز بودن بازی کند ولی بازیکن B قبل از بازی کردن به دست بازیکن C نگاه می کند و متوجه می شود کارت سمت چپ دست وی کارت ۲ سبز است. بدین ترتیب نتیجه می گیرد که بازیکن A از قانون ظرافت استفاده کرده و حرکت دیگری را انجام می دهد. تا ابتدا بازیکن C کارت ۲ سبز را بازی کند. سپس کارت ۳ سبز قابل بازی خواهد بود.

قانون بلوف (Bluff):

این روش از روی قانون ظرافت نشات می گیرد. باز هم در بازی ۳ نفره فرض کنید کارت ۱ سبز بازی شده است. بازیکن A به کارتی در دست بازیکن C اشاره می کند و اطلاعات رنگ سبز به وی می دهد. بازیکن B میبیند که این کارت ۳ سبز است. تا اینجا طبق قانون ظرافت بازیکن B نتیجه می گیرد که باید کارت سمت چپ دست خود را بازی کند. ولی به محض بازی کردن این کارت متوجه می شود که این کارت ۲ سبز نبوده است! بلکه یک کارت قابل بازی دیگر مثلا ۱ قرمز بوده است. 

در واقع بازیکن A با دادن این اطلاعات بازیکن C را ترغیب کرده که کارت قابل بازی خود را بازی کند، بدون اینکه مستقیما به آن اشاره کند. بازیکن C هم با توجه به اینکه بازیکن B بدون اطلاعات کارت خود را بازی کرده است، متوجه می شود که کارت مشخص شده در دست خودش کارت ۳ سبز است و منتظر کارت ۲ سبز می ماند.

 

بازی پر رمز و راز هانابی به این قوانین و قراردادها محدود نمی شود. هرچقدر بیشتر این بازی را انجام دهید. روش های بهتری برای دادن اطلاعات بیشتر به بازیکنان متعدد پیدا می کنید. برای جلوگیری از طولانی شدن مبحث از پرداختن به آن ها پرهیز می شود. پس وارد بازی شوید و سعی کنید از این بازی متفاوت و استثنایی لذت ببرید!

نظر شما در مورد آموزش بازی hanabi (هانابی) و استراتژی های پیشرفته ی اون چیه؟ استراتژی ها رو بلد بودید یا تصور می کردید هانابی یه بازی خیلی معمولیه؟

اشتراک‌گذاری

مثل خیلی افراد دیگه شروع بازی کردن من هم با بازی های قدیمی مثل سرنخ و راز جنگل و مونوپولی بوده. فکر می کنم بالای 100 بار فقط سرنخ بازی کردم. آشنایی من با نسل جدید بردگیم ها از بازی اسپلندر بوده و به مرور اون قدر شیفته بازی ها شدم که تصمیم گرفتم یک کافه بردگیم راه بندازم و مجموعه فکرکده را تو اصفهان راه اندازی کردم. با وجود سختی های زیادی که تو این مسیر وجود داشت خوشحالم که تونستم نقش کوچکی در ترویج بردگیم بین خانواده ها داشته باشم و عضوی از بزرگترین کافه بردگیم جهان باشم. تحصیلات اصلی من در رشته برق هست ولی الان بازی های رومیزی همزمان تبدیل به یک تفریح و کار لذت بخش برای من شده. سعی می کنم از همه بازی ها لذت ببرم و به ندرت ممکنه از یه بازی خوشم نیاد ولی به خاطر این که یک بازیکن و مربی شطرنج هستم به بازی های استراتژیک و ابسترکت علاقه بیشتری دارم. هانابی و تش کالر جزو محبوب ترین بازی های من هستن. مستر بازی D&D هم هستم :D

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *